Friday 26 July 2013

Orang yang terkena empat perkara.

Jafar bin Muhammad berkata: Saya berasa hairan terhadap orang yang terkena empat perkara, bagaimana ia melupakan yang empat lainnya:

Saya hairan terhadap orang yang risau hati, mengapa ia tidak membaca:
"Tiada Tuhan kecuali Engkau, sungguh aku seorang yang zalim."

Saya hairan dari orang yang takut sesuatu kejahatan, mengapa ia tidak membaca:
"Allah mencukupi aku, dan Dia sebaik-baik yang menjamin."

Saya hairan terhadap orang yang takut dari makar (tipu daya), mengapa ia tidak membaca:
"Dan saya serahkan urusanku kepada Allah, Sungguh Allah Maha Melihat kepada hamba-Nya"

Dan saya hairan pada orang yang ingin syurga, mengapa ia tidak membaca:
"Sekehndak Allah dan tiada kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah."

Tinta Penulis:
Setiap ibadah yang dilakukan oleh mukmin perlulah dipenuhi dengan niat hanyalah untuk mendapat redha Allah, istiqamah dan tawakal. Semoga kita mendapat redha dari Illahi.

No comments:

Post a Comment